RSS

Be Grateful

12 Dec

 

be humble

Selalunya apabila kita melakukan sesuatu memang kita harapkan hasilnya kan? Apabila kita memberi, sejuk hati mendengar “terima kasih”. Apabila kita berzikir, apabila kita berpuasa sunat, membaca al-Ma’thuurat dan macam-macam jenis lagi ibadah khusus ataupun umum, pasti kita mengharapkan fadhilat, pasti kita harapkan balasan baik daripada apa yang kita kerjakan. Apabila kita study sungguh-sungguh, pasti kita mahukan kejayaan yang paling cemerlang, betul kan?

Apabila semua yang kita impikan sebelum melakukan sesuatu itu, Allah takdirkan tak jadi kenyataan. Apabila semua yang kita harap-harapkan itu memang tak menjadi kepunyaan kita, apa perasaan? No words to say, everyone knows the answer.

Hanya satu konklusi yang dapat saya simpulkan, siapa yang tentukan takdir kita? siapa yang beri natijah kepada kita? Itu semua milik Allah, sudah tercatat dalam Luh Mahfuz bahawa itulah yang akan terjadi, itulah ketentuan hidup kita.

Kita hamba, Dia tuhan. Kita sembah, Dia balas. Kita mintak, terpulanglah Dia mahu beri atau tak. Sebab apa? Sebab Dia itu  Tuhan, bukan kita Tuhan nak tentukan takdir-takdir kita. Bukan Dia yang akan ikut arahan kita, ikut permintaan kita.

Orang akan tanya, dah tu kenapa penat-penat buat kerja ni? Kenapa penat-penat puasa sunat? Jawapannya kerana aku mahu bersyukur, full stop. Aku mungkin lupa bersyukur dengan lisan, maka bekerjalah dengan rasa bersyukur. Tanda terima kasih kita kepada Tuhan yang kita selalu lupa, walaupun Tuhan tak pernah lupakan kita.

Namun tidak langsung saya nafikan firman Allah dalam surah An-Najm ayat 39

Dan bahwasanya seorang manusia tiada memperoleh selain apa yang Telah diusahakannya

Bekerjalah walaupun hasilnya tidak semaksimum yang kau impi-impikan. Berehat  tidak sama dengan berhenti.

Need to stop. Places to go,works to do, things to be solved.

Nota  1 : Kepada penduduk Iskandariah, sila berhati-hati di musim angin kuat ni. Sudah ada yang terkorban. Nak tau klik sini.  Apakah ini bala’ atau …

Nota 2 : Guruh di sini, tengkujuh di sana. Moga aman semuanya

Nota 3 : Dah hijrah ke belum?

Nota 4 : Terima kasih atas doa-doa itu, tapi butuhin nya lagi. Jom jangan putus doa. Sama-sama doa yuk!

Nota 5 : Siapa kau? Jom cari diri

Nota 6 : Jauhilah apa-apa jenis zina sekalipun. Tips atasi zina hati. Dan ini yang paling penting : Nota  tarbiyah..

 
2 Comments

Posted by on December 12, 2010 in Cerita Hati, sharing is caring

 

2 responses to “Be Grateful

  1. cikgu

    January 1, 2011 at 15:36

    nice blog…salam ziarah

     
  2. syumul

    January 6, 2011 at 11:05

    terima kasih cikgu kerana berziarah,
    salam taaruf

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: