RSS

Starving…

26 Dec

sedang 5 sahabat  menikmati makan malam yang disediakan pihak asrama. sedang makan tu, tiba-tiba anisah berhenti menyuap makanan.

“laa, dah berhenti ke? banyak lagi ni. jom pakat-pakat habiskan. tak baiklah membazir”  syuhada’ memulakan bicara

“tak nak. dah kenyang”

“tak solehah la macam tu. membazir kan saudara syaitan? anti nak ke bersaudara dengan makhluq tu?”

“alaa..”

tiba-tiba ‘arifah mencelah ” nak dengar  cerita tak? “

” ada seorang ‘photographer’. dia menang pertandingan gambar terbaik di dunia. nak tau gambar apa yang dia tangkap? dalam gambar tu ada seorang budak. budak ni dia hidup di gurun. waktu lelaki tu tangkap gambar tu, budak tu sebenarnya sedang merangkak menuju ke satu kem sebab nak dapatkan makanan. dia merangkak, merangkak dan terus merangkak demi mengharapkan makanan. sambil budak tu merangkak, ada seekor burung pemakan daging manusia yang terbang di atas budak tu tapi dia tak makan terus. tahu kenapa? sebab burung tu tahu budak tu akan mati dulu sebelum dia sempat sampai ke kem tu. akhirnya budak itu pun mati. masa tu jarak antara kem tu dengan budak dan burung tu hanya tinggal beberapa meter je lagi  “

” nak tahu apa jadi dengan photographer tadi? selepas dia tangkap gambar tu, dia bunuh diri dia sendiri sebab dia sangat menyesal dengan hidup dia. betapa sebelum ni dia hidup dalam kemewahan tapi sungguh jauh berbeza dengan hidup budak tu”

*

pertama kali saya mendengar cerita ini, saya menangis dalam hati. terima kasih kepada yang bercerita.

mulai detik itu, setiap kali saya hampir-hampir membazir ataupun sedang membazir, cerita ini akan terlintas dalam minda.

bersyukurlah dengan apa sahaja nikmat yang ada. walaupun hanya 1 mol oksigen yang tak pernah kita nampak. walaupun hanya 0.1 genih yang ada di tangan. manusia biasa hanya akan sedar nikmat itu bila nikmat itu sudah hilang. jangan menjadi seperti manusia biasa, jadilah manusia luar biasa.

pesan ulama’

ingin menjadi orang yang bersyukur, lihatlah ke bawah bukan melihat ke atas

*description about this picture =

The photo in the mail is the “Pulitzer prize” winning photo taken in 1994 during the sudan famine. The picture depicts a famine stricken child crawling towards an United Nations food camp, ocated a kilometre away

  • The vulture is waiting for the child to die so that it can eat it. This picture shocked the whole world. No one knows what happened to the child, including the photographer Kevin Carter who left the place as soon as the photograph was taken.
  • Three months later he committed suicide due to depression
 
2 Comments

Posted by on December 26, 2009 in Uncategorized

 

2 responses to “Starving…

  1. lin liyana

    May 9, 2010 at 18:13

    salam… jzkk atas artikel yg menarik ….
    cuma sekadar teguran untuk diri sndiri juga …
    gambar yg dipamerkan di atas skali tu ada yg menampakkan aurat wanita yg harus dipelihara…. sama2 kita alert k ..diri saya juga🙂

     
    • najiyuddeen

      May 10, 2010 at 06:42

      syukran atas teguran

      sudah dibaiki =)
      setiap yg bernama manusia itu tak pernah lari dari LUPA

       

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: